Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ליז שמש| מטפלת בויסות חושי |ת״א
top of page

וויסות חושי, מה זה אומר?


אחת התופעות השכיחות והמדוברות של עשור האחרון היא ליקוי במערכת הוויסות. פעולת הוויסות היא למעשה פעולה של התאמת קצב זרימה של מידע המגיע מהגוף ומחוצה לו ועיבודה במוח לכדי פעולה. המנצחת על תהליך היא מערכת העצבים המרכזית.


בנוסף לחושים המוכרים, בגופינו שלושה חושים נוספים, מערכת המגע, מערכת התנועה ומערכת התחושה והעמקה. כאשר קצב הזרימה ועיבוד המידע מאחת המערכות הנ״ל לקוי, קיימת הפרעה במנגנון הוויסות ובאופן התגובה והשליטה. במקרה של ליקוי בוויסות רגשי או ליקוי בוויסות החושי, עוצמת התגובות לגירויים חושיים שנקלטים מהסביבה כל כך קיצוני כך שכל מערך הגוף דרוך ונמצא במצב חירום כאילו נמצא במלחמה כל הזמן, מעבר לכך קיים קושי באי יכולת לשאת רעשים, מרקמים, הפרעה התנהגותית, ליקויי בשליטה המוטורית, הפרעות קשב, חוסר שליטה ברגשות ובעוצמתם כמו התפרצויות זעם מוגזמות, ובלתי פרופורציונאליים לאירוע.


חשוב לזכור שלכל אחד רגישויות שונות וכל אחד חווה את העולם אחרת, לכן, לא כל רגישות היא בהכרח הפרעת ויסות חושי, למרות זאת מיומנויות ויסות בסיסיות מאפשרת התמודדות טובה יותר עם אתגרי החיים, ולהורה חשיבות גדולה בלהרגיע את הילד, לתמוך בו ולהעניק לו ביטחון. במקרה של קושי וחוסר אונים מומלץ להתייעץ ולאבחן. הפרעת ויסות חושי תאותר על ידי מרפא בעיסוק וניתן לטפלה במגוון רחב של טיפולים כמו לדוגמא, ביופידבק, DBT,CBT ריפוי בעיסוק ועוד.


ביופידבק הוכח מחקרית כאחד הטיפולים המוצלחים והמסייעים להתמודדות עם הקשיים בוויסות הרגשי חושי וההתנהגויות המאפיינות אותה. מערכת הביופידבק מאפשרת התמקדות במדדים גופניים (מוליכות העור, תנודתיות קצב הלב, זרימת דם ועוד) דרכם ניתן לקבל אינדיקציה על מצבו הרגשי והמנטלי של המטופל ומכאן לייצר מודעות ליכולות הוויסות ולשינוי תהליכים אוטומטיים כך שנדע לשלוט על רגשותינו ולא להפך. טיפולי הביופידבק חווייתיים ונעשים על גבי משחקי מחשב בטכנולוגיות מתקדמות המופעלות על בסיס המדדים הפיזיולוגים של המטופל.


מתלבטים, מהססים ורוצים להתייעץ ולשמוע עוד? אני כאן. שיחת ייעוץ אינה כרוכה בהתחייבות או תשלום כלשהו. שלכם, ליז שמש מטפלת ביופידבק

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page